Обмеження щодо застосування праці неповнолітніх
У трудовому законодавстві в інтересах охорони здоров’я підлітків існують певні обмеження, що стосуються усіх працівників, молодших вісімнадцяти років. Зокрема, у статті 190 КЗпП встановлено заборону на застосування праці неповнолітніх на важких роботах і на роботах зі шкідливими або небезпечними умовами праці, а також на підземних роботах (Перелік важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 31 березня 1994 р. № 46).
Крім того, поряд з цим документом слід використовувати Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (далі — КП) та галузеві випуски Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (далі — ДКХП в частині застосування професійних назв робіт і відповідних видів робіт.
Отже, зазначений вище Перелік вміщує як види робіт, так і конкретні назви професій, які не можуть застосовуватися до неповнолітніх. Щодо видів робіт, то узагальнено їх представлено у кількості 37 угруповань, які, у свою чергу, налічують певну кількість підвидів робіт і професій. Зокрема, забороняється використання праці неповнолітніх на таких загальних видах робіт як: - гірничі роботи, будівництво метрополітенів, тунелів і підземних споруд спеціального призначення; металургійні виробництва; хімічні виробництва; виробництво і передача електроенергії та теплоенергії (енергетичне господарство); промисловість будівельних матеріалів; нафтохімічні виробництва; будівельні, монтажні та ремонтно-будівельні роботи; деревообробні виробництва; текстильна промисловість; електротехнічна промисловість; виробництво медикаментів, медичних, бактерійних і біологічних препаратів та матеріалів; транспорт.
За кожним із зазначених вище узагальнених угруповань передбачається конкретний перелік професій і робіт. Помилковою є думка, що забороняються всі без виключення професії та роботи за відповідними угрупованнями. Крім того, за деякими професіями та роботами можна залучати до праці осіб з 17 років.
Зверніть увагу на те, що деякі професійні назви робіт, що містяться у зазначеному вище Переліку важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх, затвердженому наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31 березня 1994 р. № 46, на сьогодні не відповідають чинним професійним назвам робіт, які знаходяться в КП, через те, що останню редакцію згаданого наказу датовано 1994 р., тобто на час чинності попередника КП, в якому містилися наведені в Переліку професії. Але на сьогодні чинним є КП, у якому зазначені в Переліку професії викладені в іншій редакції.
Також відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження граничних норм підіймання під час використання праці неповнолітніх на роботах, виконання яких потребує фізичної сили, слід пам’ятати, що для переміщення важких речей неповнолітніми» від 22 березня 1996 року № 59 до роботи, яка потребує підіймання та переміщення важких речей, допускаються лише ті підлітки, які не мають медичних протипоказань, що засвідчено відповідним лікарським свідоцтвом. До тривалої роботи по підійманню та переміщенню важких речей підлітки до п’ятнадцяти років не допускаються. Підлітків забороняється призначати на роботи, які пов’язані виключно з підійманням, утриманням або переміщенням важких речей. Граничні норми підіймання і переміщення важких речей неповнолітніми діють на всій території України і поширюються на всі підприємства, установи, організації, учбові заклади, а також на юридичних та фізичних осіб, які використовують працю підлітків від 14 до 18 років. Роботодавець повинен забезпечити обов’язкове проходження працюючими у нього підлітками попереднього та наступних періодичних медичних оглядів. Робота підлітків з вантажами не повинна становити більше 1/3 робочого часу. Загальна тривалість робочого часу підлітків не повинна перевищувати 24 години на тиждень для підлітків 14–15 років та 36 годин — для підлітків 16–17 років. Обов’язковим повинен бути рівномірний розподіл тижневого робочого часу за днями п'яти або шестиденного робочого тижня. Вага окремого вантажу та сумарна вага вантажу, який повинні підіймати та переміщувати підлітки, не повинна перевищувати граничних норм, зазначених у таблицях 1 і 2.
Таблиця 1
Граничні норми підіймання та переміщення вантажів підлітками під час короткочасної та тривалої роботи
Календарний вік, років |
Граничні норми ваги вантажу (кг) |
|||
Короткочасна робота |
Тривала робота |
|||
юнаки |
дівчата |
юнаки |
дівчата |
|
14 |
5 |
2,5 |
- |
- |
15 |
12 |
6 |
8,4 |
4,2 |
16 |
14 |
7 |
11,2 |
5,6 |
17 |
16 |
8 |
12,6 |
6,3 |
Короткочасна робота — 1–2 підняття та переміщення вантажу; тривала — більше ніж 2 підняття та переміщення протягом 1 години робочого часу. Календарний вік визначається як число повних років, що відраховуються від дати народження. У вагу вантажу включається вага тари й пакування. Докладене м’язове зусилля при утриманні або переміщенні вантажу з використанням засобів малої механізації не повинно перевищувати граничної норми ваги вантажу, його тривалість — не більше 3 хвилин, подальший відпочинок — не менше 2 хвилин.
Таблиця 2
Граничні норми сумарної ваги вантажу для підлітків у розрахунку на 1 годину робочого часу
Календарний вік, років |
Сумарна вага вантажів (кг), що підіймаються (переміщуються) при виконанні роботи |
|||
з рівня робочої поверхні |
з підлоги |
|||
юнаки |
дівчата |
юнаки |
дівчата |
|
14 |
10 |
5 |
7 |
3,5 |
15 |
48 |
12 |
24 |
6 |
16 |
160 |
40 |
80 |
20 |
17 |
272 |
72 |
130 |
32 |
Сумарна вага вантажу повинна дорівнювати добутку ваги вантажу на кількість його підйомів (переміщень). Рівнем робочої поверхні вважається робочий рівень стола, верстата, конвеєра тощо. Висота підіймання не повинна перевищувати
Кожен роботодавець зобов’язаний створити в кожному структурному підрозділі й на робочому місці умови праці відповідно до вимог нормативних актів, а також забезпечити дотримання прав неповнолітніх працівників, гарантованих чинним законодавством.
Головний державний інспектор
Управління Держпраці у Полтавській
області Л.Д.Тіхонова