Олімпіади як мистецтво пізнання: шлях юних біологів і програмістів Полтавщини до вершин науки

  • 32

Фото без описуСвіт знань подібний до безмежного океану, а шкільні олімпіади – це кораблі, що вирушають у далекі мандри, наповнені жагою відкриттів. Це не просто змагання за дипломи чи медалі, а випробування, яке змушує мислити, аналізувати, творити. Це шанс довести, що знання – це не механічне запам’ятовування фактів, а ключ до розуміння світу, що постійно змінюється.

1 та 2 лютого 2025 року Полтавщина стала центром великого інтелектуального двобою. У ці дні відбувся ІІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з біології та інформатики, які об’єднали найкращих представників молодого покоління дослідників. Випробувати свої сили, перевірити межі своїх знань і довести майстерність у розв’язанні найскладніших завдань зголосилися 108 учасників біологічної олімпіади та 79 учасників олімпіади з інформатики.

Змагання проходило у дистанційному форматі, що вимагало від учасників не лише ґрунтовної підготовки, а й високого рівня організованості, самодисципліни, концентрації та вміння працювати у цифровому середовищі. Організаторами заходу виступили Департамент освіти і науки Полтавської обласної військової адміністрації спільно з Полтавською академією неперервної освіти імені М.В.Остроградського. Олімпіади проводилися в усіх територіальних громадах Полтавської області, а в місті Гадяч вони проходили на базі Гадяцького опорного ліцею імені Лесі Українки Гадяцької міської ради за підтримки комунальної установи «Гадяцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Гадяцької міської ради. 

Людина здавна прагнула зрозуміти закони природи, і саме ця жага до пізнання привела юних біологів на ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології, що проводилася у два тури 1 лютого. Завдання були спрямовані не лише на перевірку теоретичних знань, а й на здатність застосовувати їх у практичному дослідженні. Для восьмикласників підготували випробування, пов’язані з іхтіологічними дослідженнями: визначенням видів кісткових риб, аналізом їхньої ролі в трофічних мережах та розглядом екологічних особливостей водного середовища. Дев’ятикласники вивчали будову риб, досліджували взаємозв’язок між їхніми органами та розглядали механізми адаптації до умов існування. Учням десятого класу випала нагода простежити еволюційні пристосування кінцівок ссавців – від граційних стрибків хижаків до непорушної опори копитних тварин. Одинадцятикласники заглибилися в генетичні головоломки, аналізуючи спадковість таких захворювань, як гемофілія та дальтонізм, досліджуючи механізми мінливості та особливості успадкування. Завдання вимагали не лише знання, а й уміння порівнювати, аналізувати, будувати наукові гіпотези та знаходити відповіді там, де вони здаються прихованими.

Сьогодні світ працює за алгоритмами, і той, хто вміє їх розробляти, фактично створює майбутнє. Олімпіада з інформатики стала справжнім випробуванням для тих, хто мислить у бінарному коді та прагне осягнути принципи, що керують сучасними технологіями. Змагання, що відбулося 1-2 лютого 2025 року, стало випробуванням не лише знань мов програмування – C++, Python, Pascal, – а й вміння розв’язувати завдання з логічного та алгоритмічного мислення. Завдання охоплювали різні рівні складності: від аналізу рекурсивних алгоритмів до оптимізації складних структур даних. Для забезпечення чесності змагання учасники виконували завдання на платформі ejudge, а їхні дії фіксувалися через OBS Studio. Такий підхід не лише унеможливлював порушення правил, а й додавав змаганню елементів кіберспортивної конкуренції.

Програмісти восьмого та дев’ятого класів працювали з базовими алгоритмами, що вимагали точності, ефективності та швидкості розв’язання. Десятикласники та одинадцятикласники стикнулися із задачами, що вимагали знання динамічного програмування, роботи з багатовимірними структурами даних, графами та методами штучного інтелекту. Олімпіада з інформатики – це не просто перевірка знань, а можливість відчути себе творцем цифрової реальності, здобути навички, які визначатимуть розвиток технологій у майбутньому.

Перемога в олімпіаді – це не лише диплом чи медаль. Це визнання таланту, доказ інтелектуальної сили, витривалості та вміння працювати у стресових умовах. Це можливість знайти однодумців, розширити горизонти, відчути смак наукових досліджень і зануритися в захопливий процес пізнання світу та його законів. Сьогодні учасники олімпіад розв’язують складні генетичні задачі, програмують алгоритми та досліджують природу, а завтра саме вони будуть розробляти нові методи лікування, створювати штучний інтелект, досліджувати глибини океану та простори космосу.

Олімпіади – це не просто випробування знань. Це школа мислення, школа аналізу, школа самовдосконалення. Вони надихають, формують характер, відкривають нові горизонти. І хоча грамоти та нагороди з часом залишаться лише спогадом, справжньою нагородою є знання, які залишаються з людиною назавжди.

Кожен учасник цих змагань уже є переможцем, бо зробив ще один крок назустріч безмежному світові науки, відкриттів та можливостей.

Дякуємо колективу Гадяцького опорного ліцею імені Лесі Українки Гадяцької міської ради за сприяння у проведенні цих важливих освітніх заходів.

 

Інформує консультант Гадяцького ЦПРПП Сергій МАЙБОРОДА