74% української молоді потребують допомоги з вибором професії: опитування від U-Report і UMIND

  • 30

Фото без описуУ певний момент усі школярі постають перед вибором: куди вступати, який фах вибирати, ким хочеться бути і що робити. Проте як визначитися зі своїм майбутнім, якщо тобі тільки 15 — 17 років, а професій у світі налічують чи не 40 000? Для того щоб ефективно дослідити свої здібності й навички, учням потрібна якісна профорієнтація.

Саме тому ГО UMIND разом із платформою U-Report зʼясували, чи знає молодь, як вибирати фах, із яких джерел отримує інформацію про різні професії та чи потрібні їй додаткові заходи для допомоги у виборі професійного шляху.

У опитуванні взяли участь 2 161 респондент 14 — 17 років. 

Університет, профтех чи освіта за кордоном: що вибирає молодь?

61% молоді планує вибрати після школи вищу освіту (університет або академію), 15% схиляється до коледжів і профтехів, 6% — до навчання за кордоном. 

72% респондентів зізналися, що радяться з родиною у питаннях вибору професії. 62% шукають самостійно інформацію в інтернеті й лише 7% спілкуються з профорієнтологами або психологами.

Чи проводять у школах заходи, що допомагають вибрати професію?

42% молоді зазначили, що рідко мають у школах заходи з допомоги у виборі професії. 31% поділився, що їх не проводять узагалі. 74% вказали, що потребують такої інформації та заходів.

Фото без опису

Найпоширенішими профорієнтаційними заходами є зустрічі з представниками закладів освіти (55%), психологічне тестування (38%), профорієнтаційне тестування (36%) і зустрічі з представниками професій (26%).

Фото без опису

«Результати опитування вкотре засвідчили, що профорієнтація має бути системним процесом, а не одноразовими заходами у випускних класах, — зазначила Олена Левандовська, співзасновниця та голова ГО UMIND. —  Більшість школярів (приблизно 75%) починають замислюватися про майбутню професію ще у 14 — 15 років, але лише 15,9% шкіл регулярно проводять профорієнтаційні заходи. Це означає, що попит на якісну інформацію значно перевищує її наявність».

Де молодь шукає інформацію?

78% молоді відповіли, що їм зручніше отримувати інформацію про професії з інтернету. 61% зазначив, що їх цікавили б саме зустрічі з представниками певної професії, 54% зацікавлені в екскурсіях на різні підприємства.
 

Фото без опису

«Громадський, освітній і бізнес-сектори можуть об’єднатися, аби забезпечити школярів якісною підготовкою до вибору майбутнього, —  зауважила Олена Левандовська. 

Загалом дослідження демонструє, що сучасній молоді потрібна структурована, доступна й інтерактивна профорієнтація, яка враховуватиме різні потреби і формати навчання. Бізнес, освітяни та громадські організації можуть об’єднати зусилля, щоб зробити цей процес ефективним і корисним для всіх школярів та школярок. 

Опитування засвідчило, що також необхідно враховувати регіональні особливості у підході до реалізації профорієнтаційних проєктів, форматів і матеріалів. Навряд ефективним буде однаковий підхід до центральних і західних областей України».

Корисні матеріали та поради від експертки

Для тих, хто шукає більше інформації про ЗВО та коледжі й хоче мати ширше уявлення про них, ніж сторінки в соцмережах, є порада — переглянути ютуб-шоу від партнерів UMIND — комунікаційної агенції pedan buro. Вони на сьогодні завітали й перевірили понад 30 закладів освіти в різних містах України: 

Іще одна рекомендація — сторінка U-education в інстаграмі. Там багато цікавого й ненудного для школярів і студентів: від оглядів на професії та грантових можливостей до пам’ятних дат і розважально-освітнього контенту.