Фізика змін: як формувальне оцінювання стало простором педагогічного зростання – проведено територіальний семінар-практикум у межах Нової української школи

  • 89

Фото без опису

У контексті трансформацій, що їх упроваджує Нова українська школа, змінюються не лише зміст та організація освітнього процесу, а й підходи до оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. Формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна підсумкова атестація  три взаємопов’язані складники цілісної системи сучасного педагогічного виміру. Серед них формувальне Фото без описуоцінювання набуває особливої актуальності, оскільки спрямоване не на фіксацію результату, а на забезпечення Фото без описунавчального поступу, підтримку індивідуальної траєкторії розвитку здобувачів освіти, активізацію внутрішньої мотивації.

З урахуванням того, що з 2025 року вчительки та вчителі фізики почали реалізовувати формувальне оцінювання у 7 класі відповідно до стандартів Нової української школи, комунальна установа «Гадяцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» Фото без описуГадяцької міської ради ініціювала й провела 17 Фото без описуквітня 2025 року територіальний семінар-практикум на базі Гадяцького опорного ліцею ім. Лесі Українки Гадяцької міської ради. Темою заходу визначено «Викладання фізики в Новій українській школі: стратегії формувального оцінювання».

До участі в семінарі були залучені педагогині й педагоги фізики закладів загальної середньої освіти Гадяцької, Великобудищанської, Краснолуцької, Фото без описуЛютенської, Петрівсько-Роменської та Сергіївської територіальних громад. Метою зустрічі було ознайомлення освітянської спільноти з актуальними підходами до впровадження формувального оцінювання на уроках фізики, обмін методичними напрацюваннями, демонстрація дієвих інструментів та практик, які сприяють підвищенню якості навчання.

Семінар відкрила заступниця директора з навчально-виховної роботи Гадяцького опорного ліцею ім. Лесі Українки Гадяцької міської ради Людмила Горова. У вітальному слові вона акцентувала увагу на важливості підтримки педагогів у період змін та оновлення освітньої парадигми. Вона підкреслила, що саме через спільну методичну взаємодію формується здатність педагогів адаптуватися до нових вимог та забезпечувати високу якість освітнього процесу.

Консультантка Гадяцького ЦПРПП Софія Ємець у вступній доповіді окреслила концептуальні засади формувального оцінювання, зокрема його мету, принципи, критерії, інструменти та очікувані результати. Вона наголосила на ролі зворотного зв’язку, самооцінювання та взаємооцінювання як ключових механізмів формувального оцінювання, що активізують пізнавальну діяльність учнів і сприяють підвищенню їхньої автономності.

У теоретичному блоці семінару Людмила Римар, учителька фізики Гадяцького опорного ліцею ім. Лесі Українки Гадяцької міської ради, голова територіального професійного співтовариства вчителів фізики та астрономії, виступила з ґрунтовною презентацією «Формувальне оцінювання у сучасній системі оцінювання навчальних досягнень учнів». Вона зосередила увагу на основних функціях формувального оцінювання  діагностичній, корекційній, мотиваційній, прогностичній. Була продемонстрована система критеріїв оцінювання освітніх результатів, а також методи, що дають змогу ефективно відстежувати навчальний прогрес.

Практичний блок семінару був представлений виступами вчителів, які мають досвід застосування формувального оцінювання на уроках фізики. Владислав Тарасенко, учитель фізики Гадяцького ліцею №3 ім. Івана Виговського Гадяцької міської ради, Наталія Лук’яненко, учителька Качанівської гімназії Сергіївської сільської ради, та Микола Короленко, учитель фізики Веприцького опорного ліцею Великобудищанської сільської ради, презентували різні форми й інструменти оцінювання: від діагностичних карт і чек-листів до аналітичного оцінювання в межах виконання лабораторних робіт, розв’язування задач та реалізації мініпроєктів. Особливу увагу було приділено роботі з критеріями  як засобу конкретизації очікуваних результатів та забезпечення прозорості оцінювання.

Під час практичної частини семінару Людмила Римар організувала інтерактивну вправу «Влуч у рівень: критерій вирішує». У межах цього методичного модуля учасниці й учасники мали змогу самостійно застосовувати критерії для оцінювання навчальних досягнень, працюючи в групах, аналізуючи відповіді на нестандартні завдання, обговорюючи варіанти оцінки. Такий формат дозволив закріпити теоретичні знання на практиці та розширити репертуар методичних прийомів.

Окремий блок заходу був присвячений психологічному благополуччю вчительської спільноти. Психологиня Гадяцького ЦПРПП Тетяна Аколович провела інтерактивний інтенсив із тілесно-орієнтованої терапії «Тіло як формула спокою». Учасниці й учасники змогли ознайомитися з техніками емоційного розвантаження, релаксації та саморегуляції  надзвичайно важливими у педагогічній діяльності, особливо в умовах тривожної соціальної реальності.

Підсумком семінару став круглий стіл, де учасники поділилися власними рефлексіями, надали зворотний зв’язок щодо представлених матеріалів, обмінялися думками та ідеями для подальшого вдосконалення освітньої практики. Відзначено високий рівень організації заходу, його змістову насиченість, практичну цінність, атмосферу партнерської взаємодії.

Гадяцький ЦПРПП висловлює вдячність адміністрації Гадяцького опорного ліцею ім. Лесі Українки Гадяцької міської ради  зокрема директорці Світлані Борис, заступниці директора Людмилі Горовій, учителькам Людмилі Римар і Ніні Биченко  за творчу співпрацю, методичну підтримку та сприяння у проведенні семінару-практикуму.

Щира подяка усім педагогам за активну участь, готовність ділитися досвідом і спільно формувати нову якість викладання фізики в умовах Нової української школи.

І незмінна вдячність  нашим захисникам і захисницям, які дарують можливість працювати, навчати й навчатися.

 

Інформують консультанти Гадяцького ЦПРПП

Софія ЄМЕЦЬ та Сергій МАЙБОРОДА